Digital Archive

. . - digitalarchive.wilsoncenter.org
International History Declassified

W Wilson
Center

May 12, 1968

Yu. linytskyi Reports on Items from the
Czechoslovak Media

Citation:
"Yu. llnytskyi Reports on Items from the Czechoslovak Media", May 12, 1968, Wilson

Center Digital Archive, TsDAHOU, F. 1, Op. 25, Spr. 28, LI. 81-85.
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/112167

Summary:

On Certain Items Featured in Czechoslovak Television Broadcasts and in the Newspaper
‘Rudé préavo'.

Original Language:
Russian

Contents:

Translation - English


digitalarchive.wilsoncenter.org

Wilson Center Digital Archive Translation - English

12 May 1968
CPSU CENTRAL COMMITTEE

At the instruction of the UkrCP CC Secretary Cde. P. E. Shelest, | am sending you a
report from the UkrCP Transcarpathian Oblast committee "On Certain Items Featured
in Czechoslovak Television Broadcasts and in the Newspaper ‘Rudé pravo'."

Attachment: as indicated, 5 pages.

DEP. HEAD OF DEPARTMENT
UkrCP CC A. ODNOROMANENKO

CENTRAL COMMITTEE OF THE COMMUNIST
PARTY OF UKRAINE

Certain Items Featured in Czechoslovak Television Broadcasts and in the Newspaper
"Rudé pravo"

1. On 6 May the CSSR minister of internal affairs published a directive ending the
jamming of radio stations of foreign countries that transmit radio broadcasts for
Czechoslovakia. According to the television, the society viewed this decision very
favorably.

2. A huge number of tourists from capitalist countries, especially from West Germany
and Austria, are visiting Czechoslovakia every day. Some 50,000-55,000 tourists are
arriving from the FRG and Austria every day. In coverage on Czechoslovak television
at the end of April from an entry-exit border point, they reported that officials from
the CSSR border guard organs are faithfully greeting West German tourists without
making any attempt to check their belongings and documents. [1] To cross the
border, all a tourist has to do is stick his head out the window of a bus and show a
paper to the border guard, who then smiles happily at him and wishes him a good
time in Prague. The television correspondent emphasized the great "efficiency" of the
border services and their hospitality to West German tourists.

Thus, in a very direct way, Czechoslovakia is being permeated every day with spies,
anti-socialist and anti-Soviet literature, religious objects of all sorts, and other such
things.

3. In some reports from the border, they broadcast pictures showing the border
guards removing barbed wire from installations along the border with West Germany
and Austria. [2] No doubt, the presence of such installations on the border is now
superfluous and unaesthetic.

4. At the 1st of May demonstration in Prague, Czechoslovak television prominently
displayed one of the posters held by the column of demonstrators: "We demand an
opposition party.” [3] A bit earlier, the television showed a group of public speakers
who openly stated that they must do away with the dictatorship of the Communist
party, create an opposition to the Communist party, and establish a new polity using
the model of the English and American two-party system. [4]



5. Television reports from the regional party conference in Ceské Budejovice
highlighted a presentation by one of the speakers, who affirmed the necessity of
convening an extraordinary congress as soon as possible, where they would have to
elect a completely new leadership and form a new party to replace the compromised
KSC. [5]

6. At the 1st of May demonstration, one of the television announcers spoke very
agitatedly about recent events in the country. "We see demonstrators holding up
posters saying ‘We demand an opposition party'," he said, "but this is not as bad as
some other things that have been happening recently. Hostile elements have been
taunting and throwing stones through the windows of former prosecutors, judges, and
officials from the internal affairs and state security organs. . . . If you look at this
realistically, the current victims are honorable people who struggled against
criminals, sadists, and other hostile elements. And this is despite the fact that only
one out of a hundred officials, perhaps, committed violations of the law." [6]

This same announcer spoke about the plight of economic management officials,
indicating that honest directors who sacrificed everything for the success of their
enterprises are now being driven from their posts under a variety of pretexts.

7. Elements hostile to socialism have penetrated the press organs, radio, and
television. With censorship now lifted under the slogan of "broad information for the
public," they are highlighting unsavory features and deficiencies in various spheres of
social life and prison life as well as grave shortcomings in the military barracks. They
have even seen fit to show tactical-technical data about Soviet tank production and
its weak points. During the broadcast the viewers were informed that more
information will be shown about other military technology in the future. (The
broadcast was on 4 May 1968.)

8. The former Uniate clergy has been sharply stepping up its propaganda activity in
Eastern Slovakia. The congress that assembled in Kosice devised an action program
demanding the recognition and soonest possible restoration of the Uniate Church,
"inasmuch as the Orthodox faith was forcibly set up as a replacement." [7] The
proceedings of the congress were broadcast on television, and reports about it were
published in "Rudé pravo."

9. Jaromir Hettes, [8] a secretary of the KSC's Eastern Slovakia regional committee,
was asked about party cadres in an interview with a television correspondent at the
end of April. Hettes indicated that these cadres can be divided into three groups,
beginning with those who lived and struggled during the first Czechoslovak Republic.
They were prepared only to seize power, but were unable to manage the national
economy. For that reason, a second group of party cadres came in as replacements,
and they have remained in power up to now. Initially, they were progressive in their
handling of the national economy, but now they have become conservatives.

New cadres are needed to ensure that the economy can develop properly in the
future. "In our view, to resolve this matter," said Hettes, "it's necessary to rectify the
mistakes of the past whereby the top posts in the state and economic apparatus
automatically went to KSC members. We must now bring in more non-Communists
without needing to worry that the chairman of a regional or village council will declare
war if he does not happen to be a member of the KSC."

10. Systematic propaganda has been featured in "Rudé pravo" and on radio and
television about a new model of socialist democracy. The propaganda emphasizes
that in this respect they have set out on an uncharted path that undoubtedly will earn
broad support in the Western world. Incidentally, "Rudé pravo" regularly features a
compilation of reactions from around the world to the events in Czechoslovakia.
Someone or other in the CSSR is especially happy about seeing praise in the



bourgeois press.

11. On 5 May "Rudé prévo" featured an article on "Marx and the Communist Party,"
which reached the conclusion that Marx was the last Communist philosopher of the
XIX century (and possibly of the XX). [9] It also spoke about the different components
of the "Communist movement": "The latest path of Lenin was (and to this day
remains) the single complete application of Marxism and the single consistent
development of Marxist doctrine. But it has gone in only one direction. Marx
permitted far more directions than that. [10] We are at the beginning of a search,
which must proceed. There is no other way."

12. On 24 April, "Rudé pravo" published an article under the headline "Here, Too, We
Need Improvements," which deals with the work of the Union of Czechoslovak-Soviet
Friendship. [11] Specifically, it says:

"The period of the cult of personality left many traces of formalism and official rigidity
(or at least semi-official rigidity) on the movement that arose spontaneously and out
of pure love in the face of the Second World War. In the past, certain political figures,
who have left us with so many bad things to clear away, often made a monopoly of
their friendship with the USSR, and with their verbosity and phraseology they more
often harmed things than helped. . ..

"In addition, this period witnessed an unreasonable transfer of the Soviet experience,
which meant that along with positive features, we imported things unsuitable for our
country, not to mention outdated and egregiously unscientific concepts, such as the
creation of a Lysensko school. . ..

"The routes were often stereotyped, most were group offerings, whereas individual
tourism is insignificant. . . ."

A bit later the article refers to the presence of Czech students on the virgin lands,
where they learned about life without adornments and agitation. They lived and
worked with real people and did not exchange pat phrases, but were open, measured,
and candid with one another. Our students established close ties with their young
Soviet friends, who themselves today are seeking new paths to follow, do not like the
phrases muttered by agitators, and are more critical than the previous generation
was. [12]

13. A presentation on television by the writer Lustig [13]

At the end of April, the television gave broadcast time to the writer Lustig. In his
presentation, he spoke with open sympathy in favor of the Israeli aggressors,
declaring that "such a small country as Israel, in the midst of the Arab world, was
unable to wait until the midnight hour struck." [14]

He called on the Czechoslovak government not to supply weapons to the Middle East,
and condemned the supply of arms to Egypt by the Soviet Union.

14. On 3 May, "Rudé pravo" published an article entitled "1st of May Referendum,"
which characterized the demonstrations in Prague and other locales (and also the
session of the people's assembly) as a vote of confidence and trust in the party and
government. [15] The article strongly emphasizes that the demonstrations were
spontaneous, that no recording machines were evident there, and that they were not
carrying standard typeset posters prepared by appropriate departments in the
propaganda establishment and by the party apparat.

Further on, the newspaper says that all those who have eyes and ears can hear and



see what the majority of the all those, both in the CSSR and abroad, who are likening
the current events in the CSSR to the Budapest events of 1956, ample grounds to
rethink their position.

SECRETARY OF THE TRANSCARPATHIAN OBLAST COMMITTEE
COMMUNIST PARTY OF UKRAINE

Yu. IL'NYTS'KYI

9 May 1968

[1]1 TRANSLATOR'S NOTE: In response to Soviet complaints, Smrkovsky had pledged
in the spring of 1968 to introduce new border controls, but, for various reasons, the
government took no immediate action along these lines.

[2] TRANSLATOR'S NOTE: Czechoslovak border guards had begun dismantling the
barbed-wire and electrified fences along the borders with West Germany and Austria
in late March and early April; see "Les militaires enlevent des barbelés a la frontiere
germano-tcheque," Le Monde (Paris), 5 April 1968, p. 5.

[3] TRANSLATOR'S NOTE: In the document, this phrase is rendered in a rough
Ukrainian transliteration ("Zhadame opozichnu stranu") of the Czech slogan "Zddame
opozicnou stranu."

[4] TRANSLATOR'S NOTE: The May Day celebrations in Czechoslovakia in 1968 were
one of the highlights of the Prague Spring. In contrast to the regimented and
officially-orchestrated activities of previous years, the celebrations in 1968 featured
vast and exuberant crowds who turned out spontaneously to voice enthusiastic
approval of Dubcek and the ongoing reforms. Marchers in the official parade - as well
as many spectators - held banners calling for a multiparty system, free elections, the
"restoration" of democracy (as in Masaryk's time), and even a reassessment of
Czechoslovakia's ties with the Soviet Union. The excitement surrounding the May Day
events was heightened still further by the celebration of the Majéles, the
Czechoslovak student festival traditionally held in university towns on 1 May. Even
under Novotny, the Majdles tended to be boisterous and irreverent (akin to Mardi
Gras), often to the displeasure of the Communist authorities. During the limited
"thaw" in Czechoslovakia in 1956, students used the Majéles in both Prague and
Bratislava to call for nationwide political reforms, expanding on demands made by
several delegates at the Second Congress of the Czechoslovak Writers' Union in April
1956. Soon thereafter, the "thaw" came to an end, and Novotny banned the Majales
for the next nine years. The revived celebrations in 1965, accompanied by
flamboyant and off-color posters, again provoked official anger, especially when the
American "beat" poet Allen Ginsberg, who was visiting Czechoslovakia, was elected
"King of the Majales" in Prague. (Ginsberg was promptly expelled from the country.)
In 1966, the Majales proved equally controversial, and at least a dozen students in
Prague were arrested. Much the same happened in 1967. The student festivities in
1968 thus continued a long-standing pattern of unorthodox celebrations, with the
added fervor generated by the Prague Spring. In large, carnival-like rallies around the
country, Czechoslovak students (and other celebrants) called for sweeping political
reforms and voiced support for the changes initiated by Dubcek. The students in
Prague also held a demonstration in front of the Polish embassy to express solidarity
with Polish students (whose rallies in Warsaw in March were brutally suppressed) and
to protest the anti-Semitic campaign under way in Poland. (An even larger rally of
Czechoslovak students was organized for the same purpose two days later, provoking
a vehement official complaint from the Polish government on 6 May.) For an account
of the Majdles activities and other May Day celebrations in 1968, see Frantisek



Janacek and Jan Moravec, "Meznik i rozcesti reformniho hnuti (duben-kveten)," in Jiri
Padevet, ed., Ceskoslovensko roku 1968, 2 vols. (Prague: Parta, 1993), Vol. 1
(Obrodny proces), pp. 90-92.

[5] TRANSLATOR'S NOTE: By this point, as reported in Rudé pravo on 27 April 1968,
regional party conferences in Prague, Brno, and Plzen as well as Ceské Budejovice
had called for an extraordinary KSC congress to be convened in 1968 rather than
1970.

[6] TRANSLATOR'S NOTE: Behind the scenes, numerous Czechoslovak officials and
diplomats were expressing similar concerns to Soviet leaders. See, for example,
"Zapis' besedy s gosudarstvennym sekretarem ministerstva kul'tury i informatsii
ChSSR t. B. Khneupekom," Cable No. 115 (Top Secret), from V. K. Zhuravlev of the
Soviet embassy in Czechoslovakia to K. V. Rusakov and A. A. Gromyko, 1 February
1968, in RGANI, F. 5, Op. 60, D. 299, LI. 71-76; "Zapis' besedy s zamestitelem
zaveduyushchego ideologicheskim otdelom TsK KPCh tov. Ya. Shimekom," Cable No.
232 (Top Secret) from I. A. Cherkasov, 20 February 1968, in RGANI, F. 5, Op. 60, D.
299, LI. 94-96; "Zapis' besed s zam. zav. mezhdunarodnogo otdela TsK KPCh tov. M.
Millerom v fevrale 1968 goda," Cable No. 211 (Top Secret) from I. I. Udal'tsov,
minister-counselor at Soviet embassy in Czechoslovakia, to M. Suslov, K. Rusakov,
and A. Gromyko, 5 March 1968, in RGANI, F. 5, Op. 60, D. 299, LI. 97-101; "Zapis'
besedy so starshim referentom mezhdunarodnogo otdela TsK KPCh t. F. Seminym, 4
marta 1968 goda," Cable No. 208 (Top Secret), from I. I. Udal'tsov, minister-counselor
at Soviet embassy in Czechoslovakia, to M. Suslov and K. Rusakov, 5 March 1968, in
RGANI, F. 5, Op. 60, D. 299, LI. 102-103; "Zapis' besedy s sekretarem TsK SChSD t.
Bendoi V., 1 marta 1968 goda," Cable No. 201 (Secret), from R. A. Lozhnikov, 2nd
secretary at the Soviet embassy in Czechoslovakia, 4 March 1968, in RGANI, F. 5, Op.
60, D. 299, LI. 106-107; "Zapis' besedy s zaveduyushchim otdelom molodezhi TsK
KPCh t. Ya. Svobodoi i glavnym redaktorom zhurnala ‘Zhivot strany' (‘Partiinaya
zhizn") t. I. Valentoi, 4 marta 1968 goda," Cable No. 241 (Secret) from M. N.
Kuznetsov, first secretary at the Soviet embassy in Czechoslovakia, to M. Suslov and
K. Rusakov, 12 March 1968, in RGANI, F. 5, Op. 60, D. 299, LI. 110-115; and "Zapis'
besedy s chlenom Prezidiuma TsK KPCh, sekretarem TsK KP Slovakii tov.
Savol'chikom, 28 fevralya 1968 goda," Cable No. 238 (Secret) from M. N. Kuznetsov,
first secretary at the Soviet embassy in Czechoslovakia, to K. Rusakov, 14 March
1968, in RGANI, F. 5, Op. 60, D. 299, LI. 116-118.

[7] TRANSLATOR'S NOTE: The Uniates, or Catholics of the Old Eastern (or Byzantine)
Rite as they were more formally known, had been forced to merge with the Russian
Orthodox Church in March 1946. Most of the Uniates' property and funds were then
confiscated by the Orthodox Church. After a further clampdown in 1948, all former
Uniate parishes were forcibly closed, and many clergy and ordinary worshipers were
persecuted, imprisoned, or, in some cases, murdered. From then on, no Uniate
masses were legally permitted anywhere in the Soviet Union. Yet somehow, even
under Stalin and Nikita Khrushchev, scattered groups of Uniates were able to keep
their faith alive through underground services, especially in western Ukraine (around
L'viv as well as in the Transcarpathian region). Although adherents of the faith were
severely punished when discovered, the Soviet authorities never wholly succeeded in
eliminating the underground Uniate communities in Ukraine. For declassified
materials on the destruction of the Uniate Church in western Ukraine, see the
documents in Rossiiskii Gosudarstvennyi Arkhiv Sotsial-no-Politicheskoi Istorii
(RGASPI), F. 17, Op. 125, Dd. 313-315. In Czechoslovakia, the fate of Uniates was,
until 1968, similar to the fate of Uniates in the Soviet Union. The Uniate diocese in
Eastern Slovakia (centered around Presov) was forcibly disbanded in April 1950 by
the new Communist regime in Czechoslovakia, and a large number of Uniate clergy
and worshipers were then persecuted and imprisoned. Over the next 18 years, Uniate
rituals were strictly forbidden in Czechoslovakia. During the Prague Spring, however,
underground Uniate clergy in Eastern Slovakia sought to have their church legally
revived. An appeal to this effect was first drafted in April 1968, and by June the
government had endorsed the appeal, giving permission for more than 170 Uniate



priests to officiate services. Although tensions soon emerged between the revived
Uniate Church and the Eastern Orthodox Church (mainly because the latter had
seized most of the Uniates' property after 1950), the revitalization of the Uniate faith
in Czechoslovakia was a momentous development in 1968. For a useful overview, see
Silvia Ruzickovd, "Postavenie cirkvi a ndbozenskych spolocnosti na Slovensku v
rokoch 1968-1970," in Komisia vlady SR pro analyzu historickych udalosti z rokov
1967-1970 and Politologicky kabinet SAV, Slovenska spolocnost v krizovych rokoch,
1967-1970: Zbornik stddii, 3 vols. (Bratislava: Komisia vlady SR, 1992), Vol. I, pp.
185-233, esp. 211-229.

[8] TRANSLATOR'S NOTE: The document incorrectly transliterates Hettes's given
name as Jarolim rather than Jaromir.

[9] TRANSLATOR'S NOTE: The article in question is M. Janda and A. Rocek, "Marx a
Komunisticka strana," Rudé pravo (Prague), 5 May 1968, p. 7.

[10] TRANSLATOR'S NOTE: These two sentences were underlined by typewriter in the
original.

[11] TRANSLATOR'S NOTE: The reference is to Emil Sip, "l zde treba zlepsovat," Rudé
pravo (Prague), 24 April 1968, p. 2. All ellipses in the excerpts quoted here were in
the original document.

[12] TRANSLATOR'S NOTE: This passage is underlined (by typewriter) in the original.
For evidence about the restive mood among students in the Soviet Union, especially
in Ukraine, see "Studenchestva i sobytiya v Chekhoslovakii," report transmitted by
KGB chairman Yu. V. Andropov to the CPSU Secretariat, 5 November 1968 (Top
Secret), in RGANI, F. 5, Op. 60, D. 48, LI. 120-153. See also the comments by
Brezhnev, Aleksandr Shelepin, and Mikhail Solomentsev in "Rabochaya zapis'
zasedaniya Politbyuro TsK KPSS ot 21 marta 1968 goda," 21 March 1968 (Top Secret),
in APRF, F. 3, Op. 45, D. 99, LI. 147-158.

[13] TRANSLATOR'S NOTE: The writer in question is Arnost Lustig (b. 1926), a survivor
of Auschwitz, who consistently denounced the Czechoslovak government's decision in
June 1967 to break ties with Israel, a decision that he claimed was motivated purely
by anti-Semitism. Lustig also was one of three prominent writers (Pavel Kohout and
Jan Prochazka were the others) who signed a letter on 3 May 1968 to the Polish
authorities condemning the anti-Semitic campaign under way in Poland. After the
Soviet invasion of Czechoslovakia, Lustig was forced into exile and has lived in the
United States since 1973 (though in recent years he has spent four months a year in
the Czech Republic). For an illuminating interview with him by Pavlina Kostkova, see
"A Small Stone in a Big Mosaic," Central Europe Review, Vol. 3, No. 28 (22 October
2001), pp. 1 ff.

[14] TRANSLATOR'S NOTE: Lustig is referring here to the Six-Day Mideast War in June
1967. In late May 1967, Egyptian President Gamel Abdel Nasser sent troops into the
Sinai Peninsula, expelled United Nations peacekeeping forces from the area,
proclaimed a "readiness for war" with Israel, and imposed a blockade on the Straits of
Tiran, preventing Israeli ships from entering the Gulf of Agaba. Shelling and terrorist
attacks against Israel, which had been occurring on a daily basis even before Egypt
occupied the Sinai, intensified along the Syrian and Jordanian borders, as the
Egyptian, Syrian, and other Arab armies mobilized for a coordinated, all-out offensive
that would "pave the Arab roads with the skulls of Jews." Faced with imminent attack,
the Israeli army preempted the Arab offensive by launching a series of lightning
strikes that proved devastatingly effective. Within an hour, more than half of the
Egyptian air force's 410 combat planes had been destroyed; and soon thereafter the
Egyptian and Jordanian armies were in full-scale retreat. For a concise, insightful
overview of Israel's military operations, see Michael Howard and Robert E. Hunter,



Israel and the Arab World: The Crisis of 1967, Adelphi Paper No. 41 (London:
International Institute for Strategic Studes, 1967). An excellent reassessment of the
events leading up to and following the Six-Day War, as well as the conflict itself, is
provided in Michael B. Oren, Six Days of War: June 1967 and the Making of the
Modern Middle East (New York: Oxford University Press, 2002), which draws
extensively on newly declassified materials and memoirs from numerous countries.
Among other things, Oren's book reveals that Egypt's move into the Sinai in May
1967 was spurred in part by disinformation from Soviet officials, who claimed that
Israel had deployed nearly a dozen brigades along the border with Syria in
preparation for an attack. In reality, as Soviet officials were well aware, no such
deployments by Israel had occurred.

[15] TRANSLATOR'S NOTE: The reference is to Emil Sip, "Prvomajové referendum,"
Rudé pravo (Prague), 3 May 1968, p. 2.



